Gry i zabawy edukacyjne


Zabawy twórcze rozwijające mowę i myślenie cz.2 by pamela
Maj 16, 2007, 11:00 am
Filed under: Zabawy twórcze rozwijające mowę i myślenie

ZABAWY ROZWIJAJĄCE ZDOLNOŚCI SKOJARZENIOWE I SPOSTRZEGAWCZOŚĆ

Skojarzenia
Nauczyciel prezentuje dowolny obrazek pytając dzieci z czym im się kojarzy. Dzieci podają swoje skojarzenia lub tworzą rysunki np. Co kojarzy mi się z latem? Dzieci swoje skojarzenia mogą rysować w formie małych piktogramów dookoła obrazka wyjściowego.

Znana postać
Nauczyciel zaczyna opowieść opisując dzieciom znaną postać bajkową np. Kopciuszka. Podczas opowiadania za każdym razem dodaje jedno zdanie na temat tej postaci. Zadaniem dzieci jest jak najszybciej odgadnąć o jaką postać chodzi.

100 określeń
Dzieci próbują definiować znane przedmioty codziennego użytku. Jak myślicie, jak moglibyśmy nazwać stół? W odpowiedzi jedna z cech powinna być wyabstrahowana np. stół to olbrzym na szczudłach, to wielka deska na 4 nogach, to kolega ławy itp.

Wymień 5 przedmiotów
Dzieci ustawione w kole, przy dźwiękach muzyki podają sobie piłkę. Gdy muzyka umilknie dziecko, które jest w posiadaniu piłki losuje z czarodziejskiej kuli jedną z liter. Ma wymienić 5 przedmiotów zaczynających się na podana literę, a piłka krąży dalej po kole. Gdy piłka wróci do dziecka, a ono nie wymieni 5 przedmiotów daje fanta.

Magiczna plama
Każde dziecko otrzymuje kartkę, którą składa na połowę. Na jedną połowę kartki wyciska kilka kropel tuszu i przykłada druga połową dokładnie przyciskając. Po rozłożeniu kartki ma dwie identyczne plamy. Próbuje porównać z czym mu się plama kojarzy. Potem obrysowuje pisakiem wyobrażoną postać dorysowując inne charakterystyczne elementy postaci.

Magiczny przedmiot
W czarodziejskim woreczku znajduje się kilka przedmiotów trudnych do identyfikacji. Za pomocą dotyku dzieci mają odgadnąć nazwę przedmiotu i podać do czego on służy.

Bibliografia:

  • A. Góralski, Być nowatorem. Poradnik twórczego myślenia, Warszawa 1990
  • B. Hołyńska, Zabawy rozwijające mowę dziecka, Warszawa 1986
  • J. Zborowski, Rozwijanie aktywności twórczej dzieci, Warszawa 1986 
  • Źródło: http://www.interklasa.pl/portal/index/strony?mainSP=subjectpages&mainSRV=wprzedszk&methid=2092674551&page=subpage&article_id=320583&page_id=18732

    Reklamy

    4 komentarze so far
    Dodaj komentarz

    No no:))pięknie:)2-gi rok ped.WE z log. UG of course się kłania:)otóż Drogie Koleżnki właśnie pomagacie mi w prezentacji zaliczeniowej:)))Dziekuje:)))

    Komentarz - autor: Dorissss

    Ja dodała bym jeszcze nieocenione przy terapii zaburzen koncentracji i ćwiczeniu spostrzgawczości gry edukacyjne. Myślę tu głównie o memory, układankach typu Bystre Oczko. Głownie z nastawieniem na kształtowanie percepcji wzrokowej. Szkoda, że rodzice rzadko podchodzą z większą atencją do tej sfery wychowania.

    Komentarz - autor: helen

    gry edukacyjne to dobra opcja. może nie są to typowe zabawy ale sprawdzaja sie rownie dobrze

    Komentarz - autor: portos

    fajne sa tez memory obrazkowe, niekoniecznie na komputerze bo sa ladne i wygodne w uzyciu zestawy tradycyjne z tafelkami i planszami

    Komentarz - autor: nils




    Skomentuj

    Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

    Logo WordPress.com

    Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

    Zdjęcie z Twittera

    Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

    Facebook photo

    Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

    Google+ photo

    Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

    Connecting to %s



    %d blogerów lubi to: